נקזי המפרץ

אז מה אם אומרים לך שזה לא ביוב?. תסכים לשחות בים עם מליוני קוליפומים צואתיים? אולי לא קוליפורמים של בני אדם, סתם של יונקים מצויים אחרים, וגם, בריכוזים יותר נמוכים משיש בזרם המצחין, כי לא תכנסו בהתנדבות דווקא לערוץ המזוהם, נכון?.

צחנת הנקז בחלוצי התעשייה

נקז חלוצי התעשייה בחיפה 2.8.2017 מצחין כרגיל

כמה מאושר תהייה במים לא הרחק מהזרם המסריח, שיש בהם אשריכיה צואתית בהיקף דמיוני? אשריכיה של כלבים וחולדות נניח? וללכת או לרוץ בחול ספוג האנטרקוקים? כזה שמגיע עם הקוליפורמים? ובכלל איך אתם עם חיידקים פתוגנים? אמנם זהו חוף לא מוכרז אבל מגיעים אליו מאות נופשים-לרגע, כל שבוע, והם בכלל לא מודעים לזיהום הזה.

מי מדמנה - מי מצחנה

אגם קטן של מי-מצחנה נוצר במוצא צינור הנקז אל הים, בקצה רחוב חלוצי התעשייה בחיפה, סוללת עפר שמישהו הרים יצרה סכר קטן והמדמנה הצטברה לאיטה. לפני פרוייקט מילוי החול בחוף הזרימה היתה הישר למי הים התיכון.

כנראה שיש כאן סיפור על מפגש דו קוטבי. אלה היושבים ברשויות, חושבים שהמצב תקין, כמו מי-כרמל ומשרדי הבריאות והגנת הסביבה וגם עיריית חיפה, לבין אלה שחושבים שיש כאן משהו דפוק כמו פעילי הסביבה והדוחו"ת שהפיקו. על פי הריח המצב דפוק לגמרי. אנליזות המעבדה ש'צלול 'הזמינו מספרים שהנוזל שיוצא מנקז רחוב חלוצי התעשייה, ממש קרוב לשפת הים, מדרום לחוף קריית חיים צואתי מאד. את דוחות המעבדה של מי-כרמל, האחראים לצינור, לא ראיתי למרות שביקשתי.

דוח מעבדה

דוח הנקז של קצה רחוב חלוצי התעשייה 28.6.2017 כשבוע לפני הקמת סוללת העפר, "הסכר"

הצילום מטה מראה את המים הכהים, שחורים בימים שלפני הצבת סוללת העפר שחסמה ליומיים-שלושה את הנוזל.

שלולית שחורה

שפך כהה בקצה רחוב חלוצי התעשייה לכיוון הים המכונה תיכון. בחודש יוני הגנ"ס לא ידעו מאיפה זה. שאלתי. גם לא ידעו מה זה בדיוק. כמובן ששאלתי. 14.6.2017, חיפה. הזרימה ממשיכה

בעבר הזרימה הייתה היישר לים התיכון. מאחר ורצועת החוף עברה שינויים בחודשים האחרונים, קצה הנקז מצא עצמו ביבשה כ30-40 מטר ממי הים. ד"ר יובל ארבל דגם את הנוזל והעביר את הדגימה למעבדת 'בקתוכם' המספקת בדיקות אנליטיות למים ולמזון ועוסקת במגוון רחב של התמחויות נוספות ואת התוצאות של נקז חלוצי התעשייה ראיתם בקטע הדו"ח מעלה.

לא רואים את החומר הנשפך מהצינור - או אולי בעצם זה הכתם השחור מימין

מוצא הנקז בקצה רחוב חלוצי התעשייה טבול במי הים 16.6.2016. בחלק הימני כתם שחור, שיתכן והוא הנוזל שנפלט מהנקז. הזרימה המעופשת הגיעה לים מבלי ששמו לב מפני שקצה הצינור היה במים.

תאגיד מי-כרמל לא השיבו לפנייתי, אבל עיריית חיפה מסרה שמי-כרמל אומרים שאין ביוב בנקז.
מוקד העירייה בתגובה לשאלתי: "בשיחה עם תאגיד לא מדובר על ביוב וגם לא קיימת בעיית ביוב שקשורה לתאגיד הזרימה היא מניקוז ושוב אציין כי לא מדובר על ביוב". כך במקור.

הסכר נפרץ והמים המזוהמים נשפכו לים. כל כך צפוי 9.7.2017 חיפה

בדיקת הנקז שבקצה רחוב חלוצי התעשיה שבחיפה היא חלק מסקר נקזים שמכינים ד"ר יובל ארבל וד"ר ג'ק סילברמן מ'צלול' ובמימון קרן אסף. דו"ח מסודר ופרטים מלאים על המחקר יפורסמו עוד 2-3 חודשים. נקזים אחרים שנבדקו נמצאים בחוף דדו ובחוף נאות (ראו הדוחות מטה).
העדות לחיידקים צואתיים בנקזים לא חדשה ולא אומרת שזה בהכרח שפכים/ביוב. מיי הנגר כנראה מזוהמים בצואה של בעלי חיים. ובכלל, מי נגר בעונה שכונה כל כך, ולא מאתמול. לא מוזר?

נקז הנוזלים שבקצה רחוב חלוצי התעשייה מפיק זרם קבוע של משהו שחור, מסריח ואינסופי כזה, שכולם התרגלו אליו ואדישים להמצאו. מכיוון שנמצאו בו קוליפורמים למכביר זכה המקום לכינוי "זרם הקוליפורמוס"

טוב, כנראה לא ביוב אבל מחורבן!  דו"ח המעבדה (שוב, ראו מעלה) אומר שיש אינדיקציה לקוליפורמים צואתיים, אשריכיה קולי, אנטרוקקים/סטרפטוקוקים צואתיים וכולם במי הנקז. הנושא נבדק בסוף יוני שנה זו. לאחר מכן הייתה פניה לעירייה ולרשויות וסוללת העפר הקטנה קמה פתאום כסכר, שנפרץ תוך יומיים-שלושה.

תעודת הבדיקה של המעבדה:

לוגו המעבדה

פרטי המעבדה שבדקה את הנוזל המצחין שדגם ד"ר יובל ארבל מ'צלול', ביחד עם ד"ר ג'ק סילברמן.

נקז דדו

דוח נקז דדו, דרום חיפה

דוח נאות

דוח נקז נאות, קריית חיים

אני לא מתקרב למים באזור הזה, לא דורך יחף בחול ורוחץ רגליים לפני הכניסה לאוטו.

כתבת וידאו בחי-פה על סיפור הנקזים
לא פחות חשוב: הביוב אצל השכנים מדרום – זיהום החופים בעזה חמור מאד קישור לכתבה מ'הארץ'.

בעקבות המכתבים והפנייה מעמותת 'צלול', משרד הבריאות הנחה את עיריית חיפה בסוף יולי 2017 לשאוב את המים המזוהמים בנקז בחוף הסטודנטים ועיריית חיפה תקדם פרויקט של השבת המים הללו לאחר טיפול, להשקיה; פרויקט שאם יתבצע אכן יבורך. רק חבל שהתעכבו שנים בקידומו. לא ברור מה יעלה בגורל הנקזים האחרים ובראשם זה של רחוב חלוצי התעשייה. אפשר לשאוב גם אותם?
משום מה, בחיפושי אחרי ידיעות על הנקזים והזיהום במגזין העירייה 'עירונט' לא מצאתי דבר. אולי לא חיפשתי טוב. אולי יכתבו על כך בעתיד.

הפוסט עלה לראשונה ב 31.7.2017 ןמאז מתעדכן על פי הצורך.

7.8.2017 : משרד הבריאות מזהיר את הציבור מרחצה בחוף נאות שבקרית חיים עד להודעה חדשה, עקב גלישת שפכים אל הים. המשרד ממשיך במעקב.

קוליפורמוס – בריכה וזרזיף  19.8.2017

פורסם בקטגוריה זיהום, כללי, קוליפורמים, עם התגים , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *