עשן עד רכס הכרמל ומעבר לו

"אל האינסוף ומעבר לו" קרא בז שנות אור

וכאן נסתפק בקריאה צנועה יותר: יש לאשר את נספח מספר שש לאמנת מרפול בכדי למנוע זיהום מאניות עשנות עד אין קץ, במפרץ חיפה והסביבה.

העמוד הזה החל את דרכו ב2017, והנה באוגוסט 2023 עדיין עוסק באותו הנושא: פליטת עשן מכלי שייט בישראל:

הנושא נמצא במשרד התחבורה והיה שנים רבות באחריות השר ישראל כץ שלא קידם את מניעת פליטה של עשן מכלי שייט במים הטריטוריאלים של מדינת ישראל, ולא הביאו לסיום מוצלח. כך, גם כל השרים שבאו אחריו וכיהנו תקופות קצרות במשרד לא גילו מאמצים מיוחדים בכדי לסיים את העניין.

ב2022, חל שינוי, ובעבודה משותפת של משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את תקנות הנמֵלים למניעת זיהום אוויר מכלי שיט. אבל לא נראה שקיימת אכיפה כנגד התופעה ולכן פליטת עשן מכלי שייט היא עדיין מחזה נפוץ בישראל. ומכיוון אחר – נמסר לי היום 18.8.2023 שהתקנות לא אושרו.

עשן שחור מאניה בנמל חיפה

האניה טניה סטאר Tanja Star – מעשנת בעת העגינה בנמל חיפה. לא איזה שאכטה קטנה או פלומת עשן חולפת, אלא דקות רבות של יצור עשן במסוף כרמל שבנמל חיפה  7.6.2021.

עשן

פליטת עשן שחור מכלי שייט בנמל חיפה 10.5.2019. משרד התחבורה אחראי לנושא זה כמו גם לפליטות הרכב הפרטי שלכם. הלכתם למבחן הרישוי השנתי? בדקו לכם את מה שיוצא מהמפלט? באניות זה יותר מסובך אבל מזהם הרבה יותר. בהיעדר תקינה בישראל, מותר לפלוט זיהום אין קץ מכלי שיט בים וכנראה שגם בנמל. חיפה המעושנת.

40 מיליון דולר קנס לחברת ספינות הפאר: "זיהמו את הים, הסתירו את המעשים ושיקרו" YNET 4.12.2016 מדובר באניה Princess Cruises של "קרניבל קרוזז".

לראשונה, המשרד להגנת הסביבה יגביל פליטת זיהום אוויר מכלי שיט. הארץ 5.3.2022

עשן

רות בורכרד היא אנית מכולות. הגוררת אילן 1 היא אניית שירות של נמל חיפה. בתמונה ובווידאו הן פולטות נפיחת עשן שקשה להתעלם ממנה. מדוע משרד התחבורה אינו מקדם את החקיקה נגד פליטת עשן שחור מכלי שייט? 8/4/2019

בישראל מותר לאניות לעשן. מותר להן לפלוט עשן שחור מפני שאין חוק שמונע זאת מהן: לא חוק הניקיון ולא חוק אוויר נקי מתאימים למשימה זו. על פי דו"ח אבי מושל מ 2012 העשן מכלי שייט במפרץ חיפה משמעותי, ובכמה סוגי מזהמים הוא מתקרב להיקף הזיהום השנתי של בתי הזיקוק בעיר.
על פי הסחבת בעניין זה דומה שיש אינטרס ישראלי שלא לחוקק דבר בנושא, או לפחות לא להיחפז  ולחוקק. האחריות לכל זה נמצאת במשרד התחבורה, בראשות השר ישראל כץ.

29/1/2018 smoking ship

אניה מעשנת בנמל חיפה. העשן מוסיף את ארומתו לחומרים שבמילא באוויר המפרץ. שר התחבורה ישראל כץ טרם הסדיר את החקיקה נגד פליטת עשן מכלי שייט. מדינת ישראל לא חתמה על הסעיף השישי לאמנת מרפול שעוסק בכך; לא אוכפים את 'חוק הנקיון' ואת 'חוק אוויר נקי' ולכן אניות ישנות ואניות חסכניות, צורכות דלק שאינו דל גופרית וגורם לעשן שחור, מה שמוזיל את מחיר הנסיעה של הסחורה המועברת, מה שגורם לשביעות רצון במשרד הכלכלה. למשרד להגנת הסביבה אין מה לומר כאן, כי ע"פ החלטת ממשלה בעניין זה, עם הגנ"ס רק מתייעצים. כץ אגב, אמר בקיץ האחרון בחיפה ש"האוויר הנקי הוא הדבר הכי חשוב". צודק.                                 29.1.2018 – 16:15, חיפה

האניה E. R. Kobe מעשנת בדרכה אל מחוץ למימיי חיפה, ככה, ממש ביציאה מהנמל.  2.10.2020 בצהריים. לא יפה!

האניה דיאמנטיס פי. עוזבת את רציפי נמל חיפה בליווי עננת עשן מייצורה העצמי:  9.4.2018

האניה מורז מלווה ברעמת עשן מפותחת מגיעה לנמל חיפה, וממשיכה לעשן עד עגינתה וגם מעבר. את הזיהום הנפלט מארובותיה ניתן למצוא בסביבה. כאמור אין הרבה מה לעשות בעניין זה, פרט לחקיקה. העשן כבר נפלט ובהיעדר תקנות מתאימות המצב הזה אינו לא חוקי.

מיכלית מעשנת

מיכלית נפט מעשנת במיקשר הימי החיפאי, 2.3.2018 מפרץ חיפה

מיכלית מעשנת במפרץ חיפה 4.4.2016, המיכלית עישנה במשך חצי שעה רצוף. התמונה התפרסמה גם בדו"ח מבקר המדינה שעסק בנושא מפרץ חיפה תחת השם "היבטים בפעולות הממשלה בנושא זיהומים סביבתיים במפרץ חיפה", 2019, עמוד 381

האניה MSC Adriana הגיעה לפאתי חיפה 16.10.2017 עם שובל עשן מכובד שליווה אותה לכניסה לנמל ובתמרונים שלפני הגלישה לחניה (אוקיי, עגינה). זה לא מחזה נדיר, והתוספת המזהמת מוכרת לכל מי שמתבונן בנמל מידי פעם. כל העישון הזה מתאפשר מפני שמדינת ישראל לא חתמה עדיין על סעיף שש לאמנת מרפול העוסקת במניעת זיהום הים מכלי שייט ומפני שהחלטת ממשלה 529 משנת 2015 עדיין לא התממשה.

אניה שגרתית מעשנת בחיפה

האניה MSC Adriana, מעשנת בנמל חיפה. בהיעדר חקיקה שתמנע זאת – מותר   16.10.2017

האניה לוצרן Luzern נכנסת לנמל חיפה 3.11.2017

מי יש אינטרס למסמס את הזמן ולעכב את החקיקה? האם יש לובי נגד חקיקה כזו? מה מרוויחים מאניה מעשנת? האם יש קשר בין אניות מעשנות ואיזשהו מפעל בישראל?

אניית מכולות מעשנת במפרץ חיפה בעת סיור פעילי סביבה עם סגן השר להגנת הסביבה ירון מזוז. חוף חלוצי התעשיה, יוני 2017 חיפה

האניה FIDES, של גרימלדי ליינס מובילה מכוניות. היא נכנסת למפרץ חיפה עם רעמת עשן שחור:

 

הקו האדום

ככה זה בחיפה: ריכוז מעשנים ומעשנות לדקה אחת:

 

חזרה לבלוג

 

פתיחת תערוכת הציורים של טופול באקדמית גורדון   15.10.2017

 

פורסם בקטגוריה אוויר, אקולוגי, זיהום, חיפה, כללי, מרפול, סביבתי, עשן, עשן שחור, פליטות, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *