סיור לפעילי הגנת הסביבה

שייט בקישון במסגרת סיור לפעילי הגנת הסביבה מקבוצות שונות, מטעם המשרד להגנת הסביבה.

פעילי הסביבה של מפרץ חיפה השתתפו ב 8.6.2017 בסיור מודרך של המשרד להגנת הסביבה. השתתפו נציגים של מגמה ירוקה, סביבתית, צלול, חל"ט, וועד קרית חיים והקואליציה לבריאות הציבור, ביחד עם חברת מועצת העיר חיפה שרית  גולן-שטיינברג הממונה על איכות הסביבה בעירייה. כמו כן השתתפו עתונאים מ"כאן", "דבר ראשון", "חי-פה", ודוקומנטריסט מערוץ 8.
רעיון הסיור היה יפה, וניסה לפתוח חלון למידע, אל חלק מהפרוייקטים המתנהלים במפרץ חיפה כמו הפרוייקט של שיקום נחל הקישון, או ביקור ראשון מסוגו של פעילי סביבה במפעל תש"ן, הלוא היא חוות מיכלי הדלק הגדולה, שגובלת מדרום לקריית חיים. חלק ממשתתפי הסיור גרים עשרות שנים בשכנות למתקן ומעולם לא חצו את הגדר אל חוות המיכלים. המחצית השניה של הסיור הוקדשה לפרוייקט מילוי החול של חוף חיפה/קריית חיים וברשות נחל הקישון משם יצאו כולם בשלוש סירות לשייט בנחל.
אני לגמרי לא מאושר ממה שראיתי. זה עניין של אמון שקשה לרכוש. פעם ביקרתי במרכז המבקרים של קבוצת בז"ן ויצאתי בתחושה שרב הנסתר על הנגלה. משום מה, גם כאן התחושה היתה דומה; וכי איזה ארגון ירצה להציג עצמו באור לא מוצלח, בעייתי? נקודת המוצא של כל תחנה בסיור היתה על רקע בעייה: "שיקום הקישון" הוא עקב זיהום נורא של הקישון, והפארק המוקם לגדותיו, עם הנפתול, יוכל להיות יפהיפה על רקע ארובות ענק וריח מזוויע.  "מילוי החול" בחוף הים הוא תוצאה של "בריחת חול" שהיא תוצאה שנויה במחלוקת של פיתוח הנמל. השיח על "חוות המיכלים" נובע ממגוון סיבות שלא אכנס כאן לעומקן: המעבר ל"קרקעות הצפון" – כן, לא ומתי אם בכלל, עתיקות המיכלים והנסיון לשקמם, או לתחזק לפחות את חלקם, והשאלה כמה נוזלים דלפו לקרקע: ראש העיר חיפה יונה יהב בועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת 30.7.2014: "יושבים שם אנשים שלא התביישו 300,000 טון להטביע בחולות קריית-חיים – 300,000 טון – ואני הייתי צריך לגלות את זה". לשאלתי במסגרת הסיור, השיב מ"מ מנכ"ל תש"ן, שמעון אזולאי בהכחשה גורפת לדליפה מסוג זה. המסקנה שלי היא שיש קושי להאמין לשחקנים השונים במפרץ. כולל לשחקן אקטיביסט המדיה שלפניכם.
נראה לי שהיה בסיורנו סוג של "חיבוק דוב" שקל להתחמם בתחושות טובות ממנו, להישבות בקסמו עד מעיכה שלא אירעה: באתרי הביקור היו מצגות יפות, והדוברים הפליאו בדברי הסבר על עבודתם, על האופי המסובך של הפרוייקטים שהם ממונים עליהם, על פתרונות של בעיות ועל ההצלחה של כל אחד. הפעילים לא קנו את זה.

סיור לפעילי הגנת הסביבה בפרוייקט שיקום נחל הקישון

 ההיענות לצילומים עם סגן השר בכל אתר היתה חביבה וכאילו מתבקשת, אבל טשטשה את הגבולות: על פי התנהלות המשרד הוא לא ממש בצד הנכון, הוא חלק מהרגולציה הבעייתית, למרות שהוא תושב האזור ולפי תחקירי ערוץ עשר יש לו זמן והוא לא ממש עסוק. כתבה על יומנו חשף תומר אביטל ב"הצינור". אין די ברצון טוב; סמכויותיו מוגבלות במשרד שתקציבו מזערי. ברור שהצלחתו תהייה לרווחת כולנו. המקומון כלבו פרסם שמזוז שוקל להתמודד על ראשות העיר חיפה בבחירות 2018.

סיור בנחל הקישון
על הגה הסירה בנחל הקישון, סגן השר להגנת הסביבה ירון מזוז, שליווה את הסיור מתחילתו ועד סופו. קשה לבדוק נתונים במהלך שייט. אפשר לכייף במגבלות: לא לגעת במים, להזהר משפריצים, להיזהר מגדות הנחל שלא עברו ניקוי, לנשום בזהירות. אחת הסירות כמעט התהפכה כשעברה בטעות מעל לצינור הגדול להזרמת הבוצה. 'צלול' התייחסו לניקוי שלא הושלם בקישון בדף מיוחד עם נתונים רבים: הנחל רחוק מלהיות נקי, כתבו בכותרת.
על הריין כמו על הדנובה, סירה זו סירה גם בנהר הקישון. כשמהירות השיוט מבדרת את השיער והרוח מכה בפנים אפשר לחשוב שנמצאים באיזה פסטורליה בחו"ל אבל הפעילים המקומיים לא מתבלבלים בשאלה אם אפשר לסמוך על הרגולטור.
סיור לפעילי הגנת הסביבה בנחל הקישון:  היה כיף.

בסוג של יום טיול כזה, יש סכנה של הזדהות יתר עם המארגנים שלכאורה יצאו ממסלולם בכדי להראות את שחפצה נפשם. הדוברים היו רהוטים המצגות היו נאות וסרטוני התדמית העבירו את המסרים יפה. הראו שהכיוון טוב, אפילו נהדר, וכן, יש כמה קשיים שמתגברים עליהם, או שאולי אפשר לדון בהם, אם יש לכם הפעילים איזה רעיון נשמח לשמוע. ד"ר יובל ארבל מצלול כתב לאחר הסיור בפייסבוקו בצורה ממצה:  "לא נקבל כל תחליף לדוחות מעבדה מאומתים ודוחות יועצים בלתי תלויים במשרד ולהגנ"ס ובמפעלים".

ישיבה ברשות נחל הקישון עם סגן השר מזוז והפעילים הסביבתיים

הסיור כלל כניסה לחוות המיכלים של תש"ן באוטובוס מיוחד. אכן נכנסנו, חלפנו בקו ישר מהכניסה לצד השני של המתחם, הישר לאולם הרצאות. יצאנו משם לאחר הרצאה, שיחה קצרה, שתיה ומטעמים, אל האוטובוס, הישר לתחנתנו הבאה. לא קיבלנו רשות לצלם בחוות המיכלים, ולא הסתובבנו במקום, כך שלא הייתה משמעות אמיתית לכניסה הראשונה בהסטוריה של פעילי סביבה למתחם. יש לך סיבות בטחוניות ואסור לחשוף פה נקודות תורפה. כנראה ש-Google Earth לא יודע הכל.  מהתרשמותי מחלון האוטובוס שנעצר לרגע בכניסה למתחם, אני יכול לציין שהמראה שבקצה המוט של הש.ג האימתני, זו שמסתכלים אתה מתחת למכוניות, שבורה. כמה סימלי.
סיור לפעילי הגנת הסביבה באיזור פרוייקט שיקום נחל הקישון: בתמונה, סגן השר להגנת הסביבה ירון מזוז בראיון לסמר עודה מאתר חי-פה, שם תוכלו לקרוא ולשמוע יותר פרטים על תכני הסיור.

סיור בפרוייקט שיקום הקישון עם פעילי הגנת הסביבה. עולים לנקודת תצפית.

חוף חיפה מוזן בחול ממעמקים באמצעות אניה. דחפור די סיקס מפזר את החול יפה על החוף. בשנה שעברה, הוזרמו 100000 קוב של חול אל החוף והים החזיר את המצב לקדמותו תוך חודש. *   כעבור שבוע על שפת השלולית המקומית. 

במהלך הסיור היתה אפשרות לשאול שאלות, אבל רק קצת, עקב לחץ זמן. "את כל השאלות תעבירו בצורה מסודרת ותקבלו תשובות" הבטיח שלמה כץ, מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה. כנראה שהתשובות יינתנו בכינוס מיוחד שיתקיים בהמשך, בעתיד. כמובן שבתשובות מסודרות חסר אלמנט ההפתעה; כידוע, התגובה של הנשאל היא חלק מהתשובה, בונה את אמינותה וגם מערערת אותה. זה יהיה חסר. תשובות שניתנות בחלוף זמן עוברות בקרה, עלולות להסתיר יותר מלגלות, וכפופות לאינטרסים של בעלי תפקידים.מפרץ חיפה - סיור שטחסיור הגנ"ס לפעילים סביבתיים נתקל גם באניה מעשנת מול נמל חיפה. פליטה קצרה כזו, שחורה ועגלגלה. מותר לזהם את מימי החופים של ישראל בעשן מפני שישראל לא חתומה על אמנת מרפול שיכולה למנוע מצבים כאלה. בכל מקרה, כדאי לדווח על פליטות מזהמות. דיווח ל"סביבתית" הוא אפשרות נוחה לכך.

קורמורן מצתייבש

קורמורן בקישון, מתייבש בשמש. עם נוצות רטובות לא יוכל לעוף כמו שצריך.
נחל הקישון עדיין בעייתי,8.6.2017, לסיכום אופטימי של סיור חשוב.  (המשך יבוא)

עתונאים ודוקומנטריסטים בסיורעתונאים ודוקומנטריסטים ויחס"ץ חברו לסיור במפרץ חיפה עם סגן השר.

קישור לכתבה של ארז רביב (דבר ראשון) על הסיור במפרץ

 

פורסם בקטגוריה אנרגיה, חול, קישון, עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *