אש קצרה

ב 28.4.2016 בערך בשעה 9 בבוקר, פרצה דליקה קטנה במתחם 'גדות', סמוך לנמל הקישון. האירוע יצר עשן רב ומשך את תשומת ליבי ממרחק. הדליקה כובתה תוך דקות על ידי כוחות מקומיים, אך כשפניתי לשאול על המקרה הבנתי שבניגוד לעשן שיצא החוצה מעבר לגדרות המפעל, המידע על קיום האירוע עצמו נותר בגבולות המקום.

 

ל'גדות' שכנים רבים וקרובים למדי בסביבה שבה מאחסנים דלקים, גזים וחומרים מסוכנים. לכן כשבוחנים את הדליקה הקטנה הזו שפרצה מסיבה שעדיין אינה ידועה לי בודאות, יש לקחת בחשבון שלא מדובר במדורת גחלים קטנה של מנגל בחצר פרטית ומבודדת, אלא, מצב שפוטנציאל ההסתבכות שלו גדול, במפרץ חיפה, שיש בו תקריות מסוכנות באופן שגרתי (ראו מסקנות דו"ח ועדת חנין 2014) במקומות שונים. האש פרצה לא הרחק משלטי אזהרה גדולים בעברית ובאנגלית: אסור אפילו לעשן שם.

 

מבדיקת הנושא מתברר ששרותי כיבוי האש לא קיבלו על כך הודעה בזמן אמיתי, השכן הקרוב הוא טרמינל הכניסה לנמל חיפה, סניף הקישון, ולמרות שהיה באופן חלקי אפוף בעשן, הנמל לא עודכן ולא הכיר את האירוע. חברת החשמל ומיכליה גובלת ממערב וחברות דלק שונות לא הרחק משם.

אין תימה ש'גדות' הפנו אלי את אבי שוברט, ממשרד יחסי הציבור שעובד עמם לתגובה מוסמכת. שוברט טען שנשרפו ניירות וקרטונים ושברי זכוכיות בפח, ושההתלקחות כך הם משערים, נבעה ממיקוד קרני השמש דרך הזכוכיות שהיו שם.
מיקוד קרני השמש - - באותו היום היתה עננות מרובה, ראו בוידאו. ההסבר הזה נשמע לי מופרך. הוא גם תולה את האשמה בשמש (כח עליון) ובבקבוקים שבורים (ככה זה עם בני אדם), וזהו הסבר רעוע לטעמי.

 

ניסיתי לדבר עם העובדים ב'גדות' והם העבירו אותי בהדרגה לממונה הבטיחות שהפנה אותי לדובר החברה לא לפני שסיים את דבריו בהצטנעות: "אני כולו ממונה הבטיחות". ובכן, שנים היה לי בבית ממונה בטיחות ואני יודע איזה דבר או שניים על הנושא. זהו בדיוק שטח השיפוט שלו.

כנראה שלא יספרו לי מה הנהלים במקרים אלה. מישהו בכל מקרה אמור לרענן ידיעותיו ומישהו אולי גם יחטוף על הראש וזה חשוב כי חוץ מחומרים מסוכנים יש בסביבה מאות אלפי תושבים. האם אנשי
טרמינל הקישון אמורים לספר לממונים עליהם שהם נמצאים סמוך לעשן של דליקה (ראו הסרטון), האם מידע כזה אמור להגיע למנהלת הנמל? אני חושב שכן.

 

מר שוברט מיחסי הציבור של 'גדות' סיפר על הכיבוי:

"תוך זמן קצר האנשים במתקן, יש צוות ייעודי, שהגיעו עם מטפים והעשן הלבן שאתה רואה [בוידאו] זה למעשה העשן של המטפים שפועלים לכיבוי."

 

אהה,,, למיטב ידיעתי זה כובה באמצעות זרנוקי מים.

 

"זה לא רק זרנוקי מים, גם מטפים."

 

בניתוח דבריו אפשר לראות שהתפקוד מוצלח: "צוות יעודי, שהגיעו" ו"העשן הלבן" [יש בזה סמליות טובה], שניהם אמורים להרגיע אותי. אם תוסיפו את ה"מטפים שפועלים לכיבוי" תבינו שמדובר בהקטנה של האירוע. ניתן לראות בוידאו ובצילומי הסטילס שימוש בזרנוק מים. לזרנוק יש הקשר של כבאות מקצועית וממוסדת, של גודל של אירוע. למטף הקטן יש חשיבות מקומית, כמעט אישית. לכן אצביע כאן על נסיון לבסס מציאות באמצעות מילים: נותנים קצה חוט, עובדות אחדות, ואת מה שפחות נוח מסתירים אם אפשר, כך שהאמת מקבלת גמישות, אולי היא חבויה לא רחוק. לצוות כיבוי מקצועי יש יותר ידע באיתור הסיבות לפרוץ האש, אבל הם כאמור לא קיבלו הודעה בהתאם.
אני מבין שהאירוע לא היה גדול, ושבעובדה הוכל בתוך המפעל, והסתיים בהצלחה, הפעם. מה יקרה באירוע הבא?

 

היה אירוע. השותפים לסביבה למדו עליו בדעבד ולא בגלל רצון לשתף פעולה מהכיוון של גדות, אלא מפני שהמידע נדחף אליהם ממקורות לא צפויים. היו הוכחות מצולמות לאש ועשן בסביבה מסוכנת ועתה נהייה דחוף להנמיך את הלהבות ולדווח על המעשה הטוב.

 

אז מה היה לנו? דליקה, וראשית יש הערכה שהשמש אשמה, למרות שרק בצבצה מבעד לעננים,
שנית, הכל חסוי [שימעו בוידאו], חוץ מנייר, קרטון ושברי בקבוקים בפח כלשהו,
ויש חברת יחסי ציבור, שנכנסה לעניינים כדי להרגיע, להקטין, מה שגורם לי לדאגה מפני שפוטנציאל הנזק של אירועים קטנים מסוג דומה עלול להיות גדול עלינו.

 

יתכן שיש בדליקה הזו רק שלומיאליות, אולי סתם הזנחה, ושכיבו אותה ביעילות של "לא כבאים". אבל בהחלט יש בה תמרור אזהרה ברוח דו"ח ועדת חנין שבחנה סוגיות תכנון וסביבה במפרץ חיפה (2014), ומסקנותיה התקבלו באהדה על ידי כל חברי ועדת הפנים של הכנסת (בראשות חה"כ מירי רגב, באותה העת). הדו"ח (בין היתר) קורא לקבל את ההחלטות המתחייבות בכדי להפסיק את שיגרת התקריות המסוכנות [שעל חלקן הציבור לא שומע, י"ג] באזור מפרץ חיפה.

 

המשרד לשמירת הסביבה קיבל ממני שאלות, אך עד שעה זו טרם השיב.

 

יאיר גיל      (מאושר לחי-פה)

 

 

בחור עם זרנוק מים (בתמונה למטה) על גבי מתקן צהבהב מתיז אל תוך האש

בחור עם זרנוק מים על גבי מתקן צהבהב מתיז אל תוך האש. על החומה משמאל "אסור לעשן" וגם "No Smoking"

 

 

מסקנות וועדת משנה לבדיקת סוגיות תכנון וסביבה במפרץ חיפה 2014 - בתוך האתר של חה"כ דב חנין

 

הוידאו - https://youtu.be/ZQdGiTyelvA